2017 ble ultradebutåret

Planen var at 2017 skulle bli et løpeår, og det har det blitt. Det ble flere løp enn tidligere og det ble lengre løp enn før. Dessverre så ble det såpass løpefokus at jeg ikke oppdaterte bloggen, ….. men men.

  1. Winter Run 4. februar 10k
  2. Sentrumsløpet 29. april 10k
  3. Påskehare Maraton. Fra Løplabbet i Ski til Løplabbet i Sandvika.
  4. EcoTrail Oslo 20. mai 45k, som egentlig var 48k
  5. Nesten Midtsommer Maraton. Fra Løplabbet i Sandvika til Løplabbet i Drammen.
  6. Romeriksåsen på langs 17. juni 50k
  7. Swiss Alpine Maraton K47
  8. Vom DogRun ca 5K
  9. Barmarksløp med Hakadal Sledehundklubb 22. oktober 5K

WinterRun

2017 startet forsiktig med WinterRun i februar. Dette løpet er en del av pakka til Runners World Challenge. På WinterRun kunne en i år velge mellom 5 km og 10 km. Jeg valgte 10 km som sist og løp noe raskere enn forrige gang. I år løp jeg på 1:02:01, og i 2016 løp jeg på 1:04:53. Dette løpet er aller mest for morro. God stemning både før, under og etter løpet. Et virkelig artig løp som kan anbefales.

16487077_10154137617651176_578921240403764911_o

Sentrumsløpet

I år møtte vi opp fire venner som skulle løpe i litt forskjellige puljer, men vi forberedte oss sammen i Oslo før løpet og hygget oss med prosecco sammen etter løpet. Som forrige gang fant jeg ut at jeg skulle løpe på puls og oppdaget at å holde meg på en puls på ca 180 var akkurat på grensen til hva jeg skulle klare. Så det var egentlig bare å løpe på og passe pulsen. Utrolig nok gikk det greit og jeg kom i mål på en litt raskere tid enn forrige gang.

Påskeharemaraton

Påsken 2017 løp jeg Påskeharemaraton mellom Løplabbet i Ski og Løplabbet i Sandvika, med Napa. Ettersom jeg løp feil og pådro meg noen ekstra kilometre, ble det plutselig et ultraløp, men det regnes jo egentlig ikke. Fin tur hadde vi uansett, men Napa og jeg  endte med å gå fra Oslo til Sandvika. Da vi (Napa og jeg) kom til Lysaker møtte vi på Edna Gerardo Brun og Petter Vabog så vi slo følge inn til Sandvika. Innspurten på påskeharemaraton kunne ikke blitt bedre med så godt følge. Så jeg må si tusen takk 🙂

Ser jo at motivasjonen for å delta på lengre løp muligens er en smule større enn treningsgrunnlaget, men det kan jeg jo bare jobbe videre med.

17951831_10154322426256176_1342637976299164426_n
Napa og Gry på vei fra Ski til Sandvika påsken 2017.

EcoTrail 45

Det første offesielle ultraløpet jeg deltok på var Ecotrail 45km i mai 2017. Her startet vi ved Midstubakken, løp over til Sørkedalen skole, over i Bærumsmarka, ned til Fossum ved Bogstadvannet, Lysakerelva ned til Lysaker og derfra langs fjorden inn ved Havnelageret, men med en svingom rundt på Bygdøy. Dette var en super tur, noe vått i marka, og langs Lysakerelva var det skikkelig gjørmete.

Nesten Midtsommermaraton

Løplabbet har vanligvis har arrangert maraton i jula og påsken mellom Sandvika og Ski. Men fra i 2017 startet Løplabbet Sandvika å arrangere maraton mellom Sandvika og Drammen. Dette var jo selvfølgelig noe man måtte delta på. Så da ble det maraton nummer to i 2017, Nesten Midtsommermaraton. Det ble en fin tur hvor jeg slo følge med Marianne Følling det meste av veien. Turen gikk fra Sandvika gjennom Heggedal, Røyken, Spikkestad, Lier og til Drammen.

marianne-f-lling-gry-l-berg
Var så heldig å få ha følge med Marianne det meste av turen.

Romeriksåsen på langs

Senere på sommeren ble det Romeriksåsen på langs på 50km. Det ble en veldig hyggelig tur, og spesielt med selskap av Anna (som har skrevet om turen her). Sammen holdt vi motivasjonen oppe og tiden gikk kjempefort. Ved vel halvgått løp fant både Anna og jeg det best å gå. Hun strevde met en vondt kne og jeg med en vond fot, så da kunne vi like så godt fortsette å slå følge. Da vi nærmet oss slutten  ble vi mer og mer opptatt av å komme i mål før «cut of time«, så det ble noe småløping. Litt ymse ganglag på oss begge førte til mye latter og fjas.

Swiss Alpine Marathon

Sommerferien ble tilbrakt på treningsferie med Springtime i Davos. Det var første gang jeg dro på ferie alene og var jo egentlig spent på hvordan det skulle gå. Turen til Davos bø også på Swiss Alpine Maraton og jeg dristet meg til å melde meg på 47K.
Allerede på flyet til Zurich ble jeg kjent med en av de andre i reisefølget. Hun reiste med sin søster og niese. Det ble til at vi fire holdt sammen under hele oppholdet. Virkelig trivelig var det. Oppholdet i Davos før løpet bø på flere vandringer i fjellet, yoga på morgenen, styrketrening på ettermiddagen og noen kvelder med foredrag. Kjempeopplegg med fullt program fra 7 om morgenen til 21 på kvelden. Noe som virkelig kan anbefales.

20637867_10154665867936176_6581906522994919653_n
Swiss Alpine Maraton 47K

 

Etter Swiss Alpine i augsut 2017 ble det en pause, eller …. nesten da.

Sommernattsløpet

Artig løp på 5k. Dette var aller mest for det sosiale og vi ble med på AfterRun på sjøen etterpå.

IMG_0200

Vom DogRun

Vom DogRun er et realtivt nytt konsept, vel egentlig ikke. Dette har lenge vært en gren innen hundekjørermiljøet og kalles også barmarksløp. Man løper med hund som trekker foran. Dette  løpet ble endret til at jeg gikk stedenfor at jeg løp. Smerter i foten igjen 😦

Jeg slo følge med Nina Haaland og vi har vel begge en plan om å løpe neste år. Artig arrangement som også er veldig mye for det sosiale.

 

Barmarksløp på sykkel

Når man først hadde deltatt på barmarksløp i Vom DogRun og ikke kunne løpe pga løpeskade så deltok vi like så godt i et barmarksløp på sykkel på Sessvollmoen 22. oktober.

Arrangør var Hakadal Sledehundklubb

22770064_806255092890846_2835573233601283323_o
Napa og Gry på barmarksløp. Foto: Jan Reinertsen, Seleverkstedet

 

 

Løpeåret 2017 startet godt og ble et godt løpeår. Tre ultraløp og to maraton i tillegg til noen kortere morsomme løp.
Dessverre endte året med løpeskade igjen (bare en smule for ivrig) og en ny periode uten særlig til løping. Men nå er vi i gang igjen.