Grønland

Egentlig har jeg drømt om det lenge. Enn å gå over Grønland på ski. Gå på ski i flere dager, føle på været, sove i telt, trekke pulk. Hvor slitsomt er det egentlig? Er det tøffest for hodet eller kroppen? Vil jeg klare dette lett eller er det skikkelig tøft?

Sent på høsten i godt selskap og etter et par glass vin fortalte jeg selskapet at jeg lenge hadde drømt om å gå over Grønland. Det hele førte til at jeg få dager senere hadde meldt meg på tur med  Hvitserk.  Et par uker senere hadde jeg betalt depositum og nå var det ingen vei tilbake. Turen går i mai 2019.

Dette blir min aller første ekspedisjon. Jeg har jo lenge undret meg over hva som gjør at en tur plutselig blir til en ekspedisjon. Hvor langt må en tur være før den blir en ekspedisjon? Eller hva er det som gjør at det kalles en ekspedisjon. Uansett – jeg skal en tur over Grønland – juhuu.

Når det hele hadde gått opp for meg oppdaget jeg at jeg måtte begynne å sette meg litt inn i hva en slik tur innebærer. Hvordan må jeg trene? Hva trenger jeg av utstyr? Hvilke andre forberedelser må til?

Gjennom Hvitserk fikk vi tilsendt en liste over utstyr vi burde ha. Det viste seg at det egentlig var lite av dette jeg hadde. Egentlig så har jeg ikke så greie på slikt utstyr man trenger til virkelige vinterturer som dette. Jeg fant ut at jeg måtte orientere meg. Det ble flere timer på nettet for å lese og se på filmer på youtube. Hvitserk har laget flere korte filmsnutter som de kaller ekspedisjonsskolen. Samtidig oppdaget jeg andre norske youtubekanaler som var gode og informastive. Friluftsamatørene og UTE-avdelingen er to av de. Her var det mye tips og inspirasjon å hente. Samtidig oppdaget jeg butikken Piteraq på Sandvika Storsenter. Her har de alt jeg trenger av utstyr og de har skikkelig greie på slike turer og hva slags utstyr som trengs.

Da jeg snakket med folk om turen viste det seg at jeg har bekjente som har vært på tur over Grøndland tidligere. Et råd jeg fikk var bl.a. å bruke mye tid på å være på telttur. Jeg må lære å sette opp teltet på en effektiv måte, lære å bruke ventilene slik at det ikke blir kondens, jeg må lære å bruke en multifuelbrenner, teste ut klær, hvordan jeg pakker, gå inn skisko osv.

Hittil har jeg begynt å trene med å trekke dekk. Det har blitt noen korte løpeturer i første omgang, med hundene foran. Etterhvert skal jeg legge på mer vekt, det vil si flere dekk. Et tips jeg fikk av en bekjent var å trekke kjetting isteden for dekk. Dekk er store å ha med seg i bilen om du skal avgårde å trekke dekk på noen skogsbilveier.  Nå har jeg allerede ordnet meg med tre dekk, så jeg forsøker det først. Hvitserk har også fellestreninger på tirsdager med dekktrekking, så det er mulig jeg forsøker meg der for å se om det er noe for meg – eller kanskje jeg bare trener alene – vi ser.

26951995_10155073726696176_2342465504652160517_o
Napa lurer på hva vi skal med denne her.

Andre ting jeg har begynt med er å kjøpe inn viktige ting for å øve meg på tur. Det ble et telt på meg, en ny sovepose, liggeunderlag som skal takle lave temperaturer, ekspedisjonspulk, pulkbag og arctic bedding. Da skulle det være klart for en testtur i nærområdet. Vi må jo starte pent og forsiktig, spesielt når valpen på 5 mnd skal være med.

Utfordringen er at jeg må ha med hundene på tur og de skal sove i teltet sammen med meg. De er jo innehunder og har ikke utepels så da ble det dekken, hjemmelaget sovepose og etterhvert også egen turmadrass til de. Bortskjermte som de er.

 

1 kommentar

Kommentarer er stengt.